Většina občanů ČR se zajímá o podmínky poskytované bankami a porovnává je s konkurencí. Podle spotřebitelských průzkumů někdy změnilo svou banku 60 % Čechů a dalších 10 % se na to chystá. Hlavním motivem pro změnu banky jsou bankovní poplatky a v posledních letech také funkční internetové bankovnictví. Přesto je stále dost lidí v Česku, kteří banku nikdy nezmění. Nejčastějším důvodem je pohodlnost a nechuť ke změnám.
Motivace ke změně
Z průzkumu vyplynulo, že Češi jsou pro své banky loajálními klienty. Někdy v minulosti sice svou banku změnilo 60% dotázaných, z toho však 57% to provedla pouze jednou a 30% dvakrát. Pokud se k takovému kroku rozhodnou, požadují od nové banky především nízké nebo nulové poplatky za vedení účtu. Výše poplatků je pro drtivou většinu klientů klíčovým faktorem při rozhodování. Konkrétně jsou to tři čtvrtiny všech dotázaných. Z toho pak polovina uvedla také minimální nebo žádné poplatky za výběry z bankomatů, za příchozí a odchozí platby a další služby. Pro stále větší počet lidí je také poměrně důležité přehledné internetové bankovnictví (40%).
Kde berou Češi informace
Více než 52% dotazovaných klientů si novou banku vybírá na základě informací dostupných hlavně na internetu. Významnou roli také hrají zkušenosti a doporučení příbuzných a přátel, což přiznalo 38% dotázaných. Pouhá čtvrtina lidí se vydá pro potřebné informace na pobočku banky.
Pokud si někdo chce založit běžný účet, myslí přitom hlavně na budoucnost a zároveň se zajímá i o výhodnost dalších produktů banky. Nejčastěji jsou to podmínky půjček, spořících účtů nebo hypoték. Čtvrtina z nich si tyto ceny zjistí ještě před návštěvou banky.
Proč klienti nemění banku
Nikdy banku nezměnilo a ani změnu neplánuje 28% dotázaných. Patří k nim hlavně konzervativní klienti, kteří si účet sjednali standardně na pobočce a jsou své bance věrní osm a více let. Zajímavé však je, že pouze tři čtvrtiny z nich jsou se službami banky spokojeni. Jako důvod k setrvávání u stejné banky většinou uváděli lenost, nechuť a nedostatek času na řešení změn. Pouze 6% dotázaných uvedlo, že podle nich není na trhu lepší banka, než ta jejich.